Redukcja emisji gazów cieplarnianych i szereg zrównoważonych korzyści to główne powody przemawiające za ciężarówkami napędzanymi wodorem. Czy ich upowszechnienie może wpłynąć na branżę logistyczną?
Wysoka emisyjność to jeden z najpoważniejszych problemów, z jakimi mierzy się branża logistyczna. Stopniowa dekarbonizacja tego sektora jest wymuszona nie tylko postępującymi zmianami klimatu (za które w skali globalnej ten sektor odpowiada nawet w 24 proc.), ale też koniecznością dostosowania się do coraz bardziej rygorystycznych norm unijnych. Szansą na odejście od paliw kopalnych w transporcie jest upowszechnienie wodoru, który zapewnia czystą energię bez ograniczeń typowych dla silników elektrycznych.
Z punktu widzenia sektora logistycznego paliwo wodorowe ma wiele zalet. Zastąpienie nim paliw kopalnych jest uzasadnione przede wszystkim ze względu na:
Wspomniane korzyści sprawiają, że wiele krajów coraz intensywniej inwestuje w rozwój technologii wodorowych. Chociaż są one mniej rozpowszechnione niż elektryfikacja transportu, w wielu krajach powstają pierwsze sieci dystrybucji wodoru. Jako przykład mogą posłużyć takie państwa jak Niemcy (obecnie działa tam ponad 100 stacji ładowania), Francja (państwowy program H2 Mobility France, zakładający uruchomienie kilkudziesięciu stacji w najbliższych latach), Wielka Brytania, Dania, Holandia, Norwegia czy Szwecja.
Jak na tle europejskich pionierów wykorzystania wodoru w transporcie i logistyce wypada Polska? Chociaż infrastruktura wodorowa w naszym kraju nadal jest w powijakach, to najbliższa dekada przyniesie spore zmiany. Nad Wisłą działa kilkanaście dolin wodorowych – wspólnych inicjatyw przemysłu, rządu i samorządów oraz instytucji naukowych. Ich zadaniem jest rozwój różnych aspektów technologii wodorowych i ich upowszechnienie m.in. w transporcie, przemyśle, energetyce i rolnictwie. Jedną z nich Centralna Dolina Wodorowa, której głównym zadaniem jest zbudowanie odpowiedniej wielkości zaplecza zeroemisyjnych źródeł energii dla zaspokojenia zapotrzebowania na zeroemisyjną energię i zielony wodór ze strony Sygnatariuszy.
W parze z rozwojem infrastruktury idzie wzrost popularności samochodów wodorowych. Na rynku pojawia się coraz więcej modeli ciężarówek z tego typu napędem. Obecnie można znaleźć je w ofercie takich producentów jak Hyundai, Toyota czy Nikola Motor Company. Pierwsza partia ciężarówek Hyundai Xcient Fuel Cell trafiła już do Szwajcarii. Plany przewidują dostarczenie ponad 1500 takich pojazdów. Biorąc pod uwagę szybki wzrost liczby stacji ładowania na Starym Kontynencie, należy spodziewać się, że wodorowe ciężarówki już wkrótce pojawią się na drogach innych krajów. W Polsce również widać wzmożone działania mające na celu rozwój infrastruktury dla tego typu pojazdów, co może przyczynić się do ich szybszego wprowadzenia na rynek.
Firma energetyczna E.ON i producent pojazdów użytkowych MAN ogłosiły plany budowy ogromnej sieci stacji ładowania elektrycznych ciężarówek. Sieć ta będzie obejmować około 400 stacji w 170 lokalizacjach w całej Europie, w tym w Polsce. Pierwszych 80 punktów nowej sieci ładowania ma zostać uruchomionych do końca 2025 r.
Wodór to przyszłość niskoemisyjnego transportu, oferująca liczne korzyści, takie jak zeroemisyjność, wysoka efektywność energetyczna i szybkie tankowanie. Poznaj, jak wodór może pomóc w redukcji emisji gazów cieplarnianych i jakie inicjatywy są podejmowane w Polsce oraz na świecie w celu rozwoju tej technologii.
Stosowanie wodoru w transporcie logistycznym przynosi wiele korzyści, w tym zeroemisyjność, wysoką efektywność energetyczną, szybkość tankowania, bezpieczeństwo użytkowania, wszechstronność, cichą pracę oraz niskie koszty eksploatacji. Wodór może być produkowany z odnawialnych źródeł energii, co zmniejsza zależność od paliw kopalnych i wspiera zrównoważony rozwój.
Infrastruktura wodorowa w Polsce jest nadal w fazie rozwoju, ale najbliższa dekada przyniesie znaczne zmiany. W kraju działa kilkanaście dolin wodorowych, które łączą przemysł, rząd, samorządy oraz instytucje naukowe w celu rozwijania technologii wodorowych. Centralna Dolina Wodorowa koncentruje się na budowie zaplecza zeroemisyjnych źródeł energii i zielonego wodoru. Planuje się również rozbudowę sieci stacji ładowania, co przyspieszy wprowadzenie wodorowych pojazdów na rynek.
Najważniejsze zalety ciężarówek napędzanych wodorem to zeroemisyjność, większe zasięgi w porównaniu do pojazdów elektrycznych, szybki czas tankowania porównywalny do tradycyjnych paliw, bezpieczeństwo użytkowania, cicha praca oraz niskie koszty eksploatacji. Wodór jako paliwo jest również bardziej wszechstronny i może być produkowany z odnawialnych źródeł energii, co dodatkowo wspiera ekologiczne i zrównoważone rozwiązania w transporcie.